2022 instiftade branschföreningen Swedish Fluid Motion Association (SFMA) ett stipendium för bästa examensarbete inom hydraulik och pneumatik. Stipendiet har instiftats i syfte att stimulera utveckling inom hydraulik och pneumatik bland studenter, lärare och företag.
Stipendiet på 20 000 kronor delas ut under senare delen av hösten varje år där ansökan är öppen för studenter som under det senaste läsåret har presterat ett examensarbete av hög kvalitet, med anknytning till hydraulik eller pneumatik.
Stipendiet anslås på SFMAs webbplats samt på de universitet och högskolor och YH-utbildare som har relevant utbildning i ämnena. Alla typer av examensarbeten kan nomineras av lärare/handledare/examinator eller av de studerande själva. Kravet är att arbetet behandlar hydraulik eller pneumatik, samt att arbetet vid anmälningstillfället är examinerat med godkänd som lägsta resultat vid svenskt universitet eller högskola.
Juryn gör en bedömning enligt något/några av följande kriterier:
Ordförande och Branschansvarig i SFMA går igenom alla inkomna nomineringar. Tre examensarbeten/uppsatser väljs ut och går vidare till steg 2. I steg 1 sker bedömningen huvudsakligen efter SFMA:s krav på en god uppsats.
Juryn, som utgörs av SFMA styrelse, kommer slutligen att välja ut det examensarbete/uppsats som får stipendiet. I steg 2 sker bedömningen huvudsakligen utifrån praktikfältets och branschens krav på relevans.
I och med att examensarbetet lämnas in förbinder sig den sökande att ej resa anspråk mot branschföreningen SFMA, mot dess styrelse eller enskilda medlemmar, om upphovsrättsligt intrång skulle ske när examensarbetet publiceras, eller på annat sätt görs tillgängligt.
Om sökande vill begränsa ovan angivna möjligheter för SFMAs styrelse i upphovsrättsligt hänseende ska dessa begränsningar vara klart angivna och motiverade i samband med att bidraget lämnas in. SFMA förbinder sig i sin tur att inte använda det inlämnade examensarbetet i kommersiellt syfte.
2023 delades det första stipendiet ut till Johan Humla och Samuel Friman vid Linköpings universitet för deras examensjobb Development of a Hydraulic Front Wheel Drive for a Battery Electric Truck